Chevrolet Silverado

Chevrolet Silverado

Den nya modellen från 2016 har den nya looken med sin fina front och bakdel. Modellen är väldigt attraktiv och vacker med sina skarpa linjer. High Country modellen av Chevrolet Silverado har sina fina kromade fälgar, fotsteg samt grill. På bilens bakdel, på stötfångaren finns fotsteg på vardera sida av bilen för att underlätta av- och pålastning av flaket. Det är en stor pickup som är rymlig och som utstrålar med sin charm och kraft.

High Country-modellen är lika vacker på insidan som på utsidan. Skinnet är speciellt utformat för både komfort och lyx. Sömmarna ger vacker kontrast i utseendet på sätena. Instrumentpanelen är klädd i samma sorts skinn som sätena. Färddatorn har fina kromade detaljer. Skärmen på mittenkonsolen har funktionen Apple Carplay som gör att du kan styra telefonen via bilens dator och har även många andra funktioner som är lätta att navigera mellan.

Förvaringsutrymmet invändigt är rymligt och praktiskt planerat. Dörrarna är med sina fina trädetaljer utrustade med dubbla fack samt dubbla dryckhållare. Mittenkonsolen är även den rymlig. Den har två usb-portar, två strömportar samt ett amerikanskt eluttag som kan användas för laptops eller liknande. Det finns även två stora kopphållare samt en trådlös laddare för mobiler. Mittenfacket är stort och har två usb-portar till samt ett AUX-uttag och fyra eluttag. Förutom att det är en bra arbetsbil har den även 4G LTE WiFi-nät inbyggt.

Baksätet är stort och rymligt för att även dina medpassagerare ska ha mycket plats och komfort. Bakluckan på flaket har inbyggd stötdämpare. Vill du veta mera, läs på Exclusive Cars Chevrolet Silverado hemsida.

Muskler

Muskler och fett

Som alla vet har människor både muskler och fett, vilket alla har i olika mängd och storlekar. Vissa har lite fett och mycket muskler, vissa har mycket fett och lite muskler och vissa har en perfekt balans av det hela eller lika lite av båda. Det är detta som till dels gör att människors kroppsformer ser olika ut.

Människans muskler är uppbyggda utav mängder av muskelceller som förser kroppen med en förmåga att kunna röra sig. Utan musklerna hade det varit extremt svårt för människan att röra sig. Det finns en del olika sorters muskler i människokroppen så som hjärtmuskulatur, glatta muskler och skelettmuskler. Hjärtmuskulaturen innefattar då vårt livsviktiga hjärta som pumpar runt blod i kroppen, glatt muskulatur innefattar kroppens muskelvävnad som av det autonoma nervsystemet styrs och därmed inte av vår egna vilja, och skelettmuskulaturen är de som man kan styra genom ens egen vilja i och med att de är nära kopplade till människans skelett.

Musklerna ger inte bara människan en rörelseförmåga utan det tillfogar även människan stadga och skydd. Det kan vara väldigt bra att ha mycket muskler för att skydda sitt skelett och sina organ, och det kan även vara bra att ha mycket muskler för att man blir starkare vilket kan göra att man i längden håller sig friskare och kan utföra mer uppgifter. Det finns mycket som är positivt med att ha mycket muskler.

De fetterna som vår mat huvudsakligen består av är triglycerider, fosfolipider och steroler. När människan äter fett lagras det i fettvävnaden, vilket i längden kan göra att människan får för mycket fett vid för högt intag av det. Då blir man större och det kan orsaka många hälsoproblem. Men fett är även livsviktigt för människan då det är en mycket viktig energikälla så därför är det viktigt att man får i sig rätt mängd av rätt typ av fett. Om man har för lite fett i sina fettvävnader skyddas inte kroppens organ lika bra, och det behövs även för att celler skall kunna repareras och byggas upp i kroppen. Om du inte får i dig fett får kroppen även svårt att ta upp en del fettlösliga vitaminer så som K, A, E och D.

Nyttig kost

Vad är nyttig kost?

Vad är egentligen nyttig kost? Den frågan kommer det antagligen aldrig finnas ett betydligt svar på. Dieter, riktlinjer och rekommendationer kommer och går och skiljer sig åt mellan olika länder. Trenddieter dyker hela tiden upp och de har alla olika svar på frågan om vad som är nyttig kost. Men det finns en del generella aspekter som de flesta nog skulle hålla med om.

Maten ska försörja kroppen med tillräcklig energi och näring. En kvinna behöver ungefär 1800 och en man ungefär 2000 kilokalorier per dygn, men det är högst individuellt och beror bland annat på aktivitet, längd och vikt. Äter du fler kalorier än du behöver går du så småningom upp i vikt. Se därför till att din mat är mättande samtidigt som den innehåller rätt antal kalorier. Äter man mycket skräpmat och snacks är det lätt att man får i sig för mycket utan att ens känna av det.

Minst lika viktigt är det att få i sig rätt balans av näringsämnen. Fetter, proteiner och kolhydrater ska ingå i varje måltid. Lite svårare kan det vara mer alla vitaminer, mineraler och spårämnen man behöver. Många får man i sig ganska enkelt. Järnbrist är en av de vanligaste bristsjukdomarna som leder till att man känner sig trött, andfådd och lite yr. Kvinnor som menstruerar måste vara särskilt noga med att få i sig tillräckligt med järn genom exempelvis kött, gröna bladgrönsaker eller berikade livsmedel.

Det bästa sättet att få i sig alla näringsämnen är genom att äta en varierad kost. Ät olika grönsaker, frukter och spannmål dagligen och gärna också saker såsom fröer och nötter. Begränsa dig inte genom att bara äta gurka, tomat och sallad; ofta innehåller andra grönsaker betydligt fler näringsämnen. Grönsaker är något nog alla är överens om att man borde äta lite mer av. Förutom att de försörjer dig med vitaminer så gör de dig mätt med få kalorier vilket gör att de är utmärkta att fylla ut tallriken med.

En annan aspekt är att äta mat som är så lite processad som möjligt. Välj helst mat med få tillsatser och laga så mycket mat du kan från grunden.

Träning

Träning är ett måste för avslappning

Träning är något som ligger många varmt om hjärtat och som speglar välmående och styrka. Med hjälp av att motionera regelbundet och bra kost kan du bygga upp en sund och frisk kropp. Både insidan och utsidan mår bra av regelbunden konditionsträning samt att äta mycket grönt.

Omstart

Om du varit på ”fel” väg tidigare så kan en omstart vara bra för dig innan du börjar med din sunda livsstil. En omstart innebär rening för kroppen med hjälp av detox eller fasta. Det kan innebära att du endast dricker olika slags smoothies eller juicer för att på så sätt få ut gifterna ur kroppen. Vatten är även en viktig spelare i en frisk nystart som gör att du kommer orka ta dig igenom hela detox perioden som oftast är en vecka eller flera.

Nystart

När detoxen är klar är det dags att börja leva ett friskare liv. I början kan det vara jobbigt att röra på sig därför är det bra om du börjar försiktigt. Det kan vara att ta 30 minuters promenad varje dag och sedan öka på per vecka genom att gå lite längre sträcka. På så sätt utvecklas du till att orka längre och bli starkare. När du blivit lite starkare i kroppen kan du börja gå på gym eller pass som är anpassade utefter vad du gillar t.ex. dans, spinning, cykling osv.

Avslappning

De flesta har en stressig vardag och massa plikter som ska klaras av innan dagen är slut. Känslan av att man inte hinner är vanlig men 30 minuter träning per dag kan faktiskt hjälpa dig att slappna av och rensa hjärnan. Få ett break i den stressiga vardagen genom antingen träning eller meditation vilket kan hjälpa dig att somna om kvällarna. Stress har en fruktansvärd påverkan på vår hälsa och om det pågår under längre tid utan uppehåll kan det bli svårare att reparera när det väl smäller. Du behöver stänga av hjärnan och bara fokusera på en sak t.ex. gå på löpbandet, lyssna på musik under träning eller bara ta en promenad i skogen och lyssna på fågelkvitter och vinden. På så sätt får både hjärnan och kroppen träning och avslappning som kommer hjälpa dig att klara av den stressiga vardagen bättre.