Muskler

Muskler och fett

Som alla vet har människor både muskler och fett, vilket alla har i olika mängd och storlekar. Vissa har lite fett och mycket muskler, vissa har mycket fett och lite muskler och vissa har en perfekt balans av det hela eller lika lite av båda. Det är detta som till dels gör att människors kroppsformer ser olika ut.

Människans muskler är uppbyggda utav mängder av muskelceller som förser kroppen med en förmåga att kunna röra sig. Utan musklerna hade det varit extremt svårt för människan att röra sig. Det finns en del olika sorters muskler i människokroppen så som hjärtmuskulatur, glatta muskler och skelettmuskler. Hjärtmuskulaturen innefattar då vårt livsviktiga hjärta som pumpar runt blod i kroppen, glatt muskulatur innefattar kroppens muskelvävnad som av det autonoma nervsystemet styrs och därmed inte av vår egna vilja, och skelettmuskulaturen är de som man kan styra genom ens egen vilja i och med att de är nära kopplade till människans skelett.

Musklerna ger inte bara människan en rörelseförmåga utan det tillfogar även människan stadga och skydd. Det kan vara väldigt bra att ha mycket muskler för att skydda sitt skelett och sina organ, och det kan även vara bra att ha mycket muskler för att man blir starkare vilket kan göra att man i längden håller sig friskare och kan utföra mer uppgifter. Det finns mycket som är positivt med att ha mycket muskler.

De fetterna som vår mat huvudsakligen består av är triglycerider, fosfolipider och steroler. När människan äter fett lagras det i fettvävnaden, vilket i längden kan göra att människan får för mycket fett vid för högt intag av det. Då blir man större och det kan orsaka många hälsoproblem. Men fett är även livsviktigt för människan då det är en mycket viktig energikälla så därför är det viktigt att man får i sig rätt mängd av rätt typ av fett. Om man har för lite fett i sina fettvävnader skyddas inte kroppens organ lika bra, och det behövs även för att celler skall kunna repareras och byggas upp i kroppen. Om du inte får i dig fett får kroppen även svårt att ta upp en del fettlösliga vitaminer så som K, A, E och D.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *